Forsiden » Kulhydrater

Kulhydrater

Hurtige og langsomme kulhydrater

Det er ikke lige meget, hvilke kulhydrater du spiser. Der er stor forskel på, hvor meget de mætter.

Begge mine forældre havde diabetes, min far - insulinkrævende og min mor "gammelmands" sukkersyge. Hun kunne "nøjes" med diætkost.

Jeg har lært, at man har stor risiko for netop at få "gammelmands" sukkersyge, hvis man er vant til at spise en kost, som får blodsukkerniveauet til at svinge op og ned hele tiden.

Når man er på slankekur, er det vigtigt, at man får blodsukkerniveauet til at ligge stabilt, for at undgå den pludselige "lækkersult". "Lækkersulten" skyldes jo netop at blodsukkeret kommer i ubalance, når man spiser for mange af de hurtige og for lidt af de langsomme kulhydrater.

  1. "spurter" ind i blodet: sukker, frugtsaft og juice (simple kulhydrater)
  2. "løber" ind i blodet: frugt, mælk (overvejende simple kulhydrater)
  3. "går" ind i blodet: franskbrød, kartofler, spaghetti (sammensatte kulhydrater)
  4. "kravler" ind i blodet: rugbrød, grovbrød, ris (sammensatte kulhydrater med en del slaggestoffer/"fibre")
  5. "kryber" ind i blodet: grønsager, hvide og brune bønner (sammensatte kulhydrater med rigelig mængde slaggestoffer/"fibre").

Kilde:
Ovennævnte liste stammer fra "Mad for diabetikere" af Rina Bay. Bogen købte jeg for en del år siden, for at kunne tage hensyn til mine forældre, når jeg havde budt dem på mad.

- - - - -

Jeg faldt lige over en interessant artikel på nedenstående hjemmeside:

www.nomedica.dk/overspisning_og_kulhydrater